اسلایدر

با زنبور گزيدگي چه كنيم ؟
 
همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه
دانلود,عـکس,آهنگ,آموزش,اخبار,دانشگاه,بیوگرافی,علمی,برنامه,سرگرمی,مطالب جالب

روز جمعه، آخرين روز شهريور، اولين باري بود كه اورژانس بيمارستان اين تعداد بيمار زنبور گزيده را به خود مي‌ديد! بيماران از نواحي مختلف شهرري به علت گزش زنبور به اورژانس انتقال داده مي‌شدند.تعدادي از بيماران با سوزش محل زخم، عده‌اي با قرمزي و درد مفاصل نزديك و يك مورد با كهير منتشر و تنگي نفس مراجعه كرده بودند.همه آنها عنوان مي‌كردند كه به طور اتفاقي دچار گزش شده‌اند. زنبوري كه يكي از مصدومان به اورژانس انتقال داده​ بود، مورد بررسي قرار گرفت. زنبور از نوع زنبورهاي زرد بود؛ زنبوري كه نيش‌اش بيشترين حساسيت را در بين انواع زنبورها دارد.

زنبورها انواع مختلفي دارند. نكته مشترك بين آنها اين است كه تنها جنس مؤنث اش نيش دارد و نيش مي‌زند. اگر فردي به سم يك نوع از زنبورها حساسيت داشته باشد، به دليل شباهت ساختاري زياد بين انواع زهرها، معمولا به انواع ديگر زنبورها هم حساسيت نشان مي‌دهد. بسته به واكنش افراد به سم، تعداد گزش و محل گزش، ممكن است علائم متفاوت باشد.يكي از اثرات سم، اثرات موضعي است. تورم، كهير، قرمزي، سوزش و خارش از علائمي است كه در محل گزش معمولا بروز مي‌كند. تعدادي از بيماران ممكن است دچار درد در مفاصلي شوند كه نزديك به محل گزش است. اگر گزش روي پلك يا اطراف چشم باشد، ممكن است روي چشم اثر گذاشته و با اختلال در بينايي، عفونت در چشم و حتي سوراخ شدگي در كره چشم همراه باشد.

واكنش‌هاي حساسيتي دسته ديگري از علائم است كه معمولا ظرف 15 دقيقه تا شش ساعت پس از گزش بروز مي‌كند. اين دسته از واكنش‌ها زماني بروز مي‌كند كه فرد دچار گزش متعدد شده باشد.هرچند بين تعداد گزش و شدت علائم ارتباطي وجود ندارد، اما مشخص شده كه هرچه علائم سريع‌تر بروز كند، احتمال شديدتر بودن علائم بيشتر است.علائم اوليه معمولا شامل خارش چشم، گر گرفتگي صورت، سرفه و كهير در سراسر بدن است. علائم تأخيري جزو علائم گمراه‌كننده‌اي است كه طي يك تا دو هفته از گزش بروز مي‌كند. بيماران معمولا دچار سردرد، تب، كهير درد در چند مفصل مي‌شوند. عده‌اي باور ندارند كه ارتباطي ميان اين علائم و گزش قبلي زنبور وجود دارد.

 

شست‌وشوي محل گزيدگي

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه دچار گزش زنبور شده باشيد. در چنين مواردي چه كرده‌ايد؟

اولين اقدام درآوردن نيش زنبور و شستن محل زخم با آب و صابون است. لازم است روي محل گزش يخ گذاشته شود تا تورم، درد و خارش فروكش كرده و جذب سم از محل گزش كاهش ‌يابد اگر محل متورم است آن‌را بي‌حركت و بالا نگه داريد. نكته مهم اين است كه بيمار لازم است توسط پزشك ويزيت شود.

پزشك هم مسكن و هم درماني براي مقابله با حساسيت به سم تجويز كرده و هم براساس شرايط بيمار، خطر بروز علائم شديدتر را برآورد مي‌كند.استفاده از آنتي‌بيوتيك تنها زماني لازم است كه عفونت بروز كند بنابراين خودسرانه از اين داروها استفاده نكنيد.

دكتر بهروز هاشمي - متخصص طب اورژانس



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, :: 20:5
mahnaz

درباره وبلاگ


سلام به دوستان گلم.امیدوارم وبلاگم براتون مفید باشه.و با نظرات سازنده خودتون در بهتر شدن وبلاگم منو یاری کنید.
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه و آدرس helpland.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.